Religiosidad de los médicos peruanos y su influencia en las decisiones bioéticas controversiales
Peruvian physicians’ religiousness and its influence on controversial bioethical decisions

Lincoln Lavado Landeo 1, 2, a, b, c

Mucho se conoce sobre la influencia de la devoción religiosa de los pacientes sobre la enfermedad. Sin embargo, poco se sabe sobre las características religiosas de los médicos y cómo estas influyen en su relación y toma de decisiones en el manejo de pacientes. Este estudio tiene el objetivo de determinar los patrones religiosos de la población médica peruana y si estos tienen alguna correlación con sus actitudes frente a decisiones bioéticas.

MATERIAL Y MÉTODO
La muestra no randomizada estuvo compuesta de 200 personas, pertenecientes a tres niveles académicos estudiantes de medicina, residentes, y maestrantes/doctorandos.

El 76 % de médicos se declaró creyente, de ellos 64 % se autocatalogó católico. Se correlacionó el nivel de religiosidad frente a cuatro procedimientos de marcada controversia ética: uso de anticoncepción no natural, aborto, suicidio médico asistido y eutanasia. Los médicos con un grado de religiosidad alto (122 / 61 %) mostraron su desacuerdo frente a los tres últimos procedimientos, y los médicos con nivel de religiosidad intrínseca alta (45 / 22,5 %) mostraron su desacuerdo con todos ellos.

La religiosidad del médico influye en sus actitudes frente a decisiones terapéuticas y bioéticas. Se debería evaluar un método para evitar que el compromiso religioso de los galenos influya en sus decisiones clínicas.

Religión; Médicos; Anticoncepción; Aborto; Suicidio con asistencia médica; Eutanasia (Fuente: DeCS BIREME).

OBJETIVES
There is plenty of information about the influence of patients' religious beliefs to deal with their illnesses. However, little is known about the religious characteristics of physicians and how these influence their relationship with patients and treatment decision-making. This study aims to determine the religious patterns of the Peruvian medical population, and to know if these patterns have any correlation between physicians’ attitudes and bioethical decisions.

MATERIALS AND METHODS
The non-randomized sample consisted of 200 people from three academic levels: medical students, residents, and master’s or doctoral students.

Seventy-six percent (76 %) of the physicians were believers, out of which 64 % were catholics. The religious level was determined considering four highly controversial ethical procedures: non-natural contraception, abortion, physicianassisted suicide and euthanasia. Physicians with high degree of religiousness (122 / 61 %) expressed their disagreement with the last three procedures, and physicians with high degree of intrinsic religiousness (45 / 22.5 %) disagreed with all them.

Physicians’ religiousness influences their attitudes concerning medical treatments and bioethical decisions. There should be a method to prevent physicians’ religious commitment to influence their clinical decisions.

Keywords:
Quality of health care; Safety cultures; Health personnel (Source: MeSH NLM).Religion; Physicians; Contraception; Abortion; Assisted suicide; Euthanasia (Source: MeSH NLM).

1. Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Medicina Humana, Sección de Posgrado. Lima, Perú.
2. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana. Lima, Perú.
a. Médico Oftalmólogo.
b. Doctor en Medicina. Doctor en Filosofía. Doctor en Antropología.
c. Profesor Principal.